Kunst des Fechtens indeling en Examengraden 

 

Voor examinering en algemene kennis van de Krijgskunst volgens meester Lichtenauer, zoals verklaard door meester Ringeck

Hier in is de basis van de krijgskunst verdeeld in 4 graden, vormgegeven in moderne opbouw. 

Dit werk is bedoeld als handleiding voor beginnende studenten die zich de leer van Lichtenauer willen eigen maken, maar ook als overzicht voor ervaren studenten of instructeurs van de Zwaardkring. Als laatste kan het ook worden gebruikt als handleiding voor studenten die examens willen afleggen of instructeurs die examens willen afnemen. 

 

De leer van Lichtenauer

De Kunst des fechtens wordt in het  begin van het merkvers van Lichtenauer opgesomd en vervolgens is er per techniek 1 alinea uitleg. 

Hoewel de opsomming van technieken aan het begin van het vers en de alinea’s uitleg zelf niet precies overeenkomen kun je ze samenvoegen tot de volgende 17 kerntechnieken: 

 

  1. Zornhau
  2. Krumphau
  3. Zwerchhau
  4. Schielhauw
  5. Scheitelhau
  6. 4 Leger hoede
  7. 4 Verzetsen
  8. Nachreisen
  9. Uberlaufen
  10. Abzetsen
  11. Durchwechselen
  12. Zucken
  13. Durchlaufen
  14. Abschneiden
  15. Hande Drucken
  16. Zwei Hengen
  17. Winden

 

Deze 17 zaken kunnen worden gezien als de absolute basis van de Kunst des Fechtens. Alle andere technieken en termen zijn toevoegingen of uitwijding van deze kern. Meester Ringeck heeft in de 15e eeuw dit merkvers zin voor zin uitgelegd. Hij benoemt zelf dat er 17 technieken zijn maar komt in zijn beschrijvingen van het merkvers met een aantal aanvullende technieken en voegt meer basisbeginselen toe. Dit breid de leer uit tot 36 technieken.  

Deze 35 technieken zijn in dit examenprogramma opgenomen en geordend in 4 graden met een duidelijke en logische samenhang. Dit houden wij bij de zwaardkring als basis voor de Middeleeuwse krijgskunst; "De Kunst des Fechtens”  Het is dus in feite de Krijgskunst van Meester Lichtenauer, volgens Ringeck. 

 

Ringeck en veel andere vechtmeesters en beoefenaars van deze kunst, voor en na hem, halen Meester Lichtenauer aan als de oorsprong van deze kunst. En wij voegen ons daar bij.  Veel meesters na Lichtenauer voegen toe aan de leer, veranderen benamingen of betekenis van benamingen en het zal bij sommige technieken en hun correcte uitvoering afhangen welke vechtmeester je wilt volgen. Het was een levende kunst en er werden na verloop van tijd aanpassingen en toevoegingen aan gemaakt. Wij beperken ons bij het examenprogramma hoofdzakelijk tot de leer van meester Ringeck

 

De wijze waarop de leerstof wordt gebracht heeft een andere opbouw en structurering dan de middeleeuwse manuscripten.
Dit heeft als voornaamste reden dat wij er tegenwoordig een andere manier van leren en studeren op na houden. Er zijn dus wijzigingen gemaakt in de volgorde of belang van technieken en principes om te waarborgen dat de moderne student de leerstof op een voor moderne maatstaven logische en overzichtelijke en thematische wijze tot zich kan nemen. de vier hoofd thema's vormen de vier 
basisgraden als volgt: 

- Basis houdingen en bewegingen. 

- Werken vanuit een binding / initiatief behouden

- meesterslagen / initiatief nemen

- Worstelen binnen het zwaardvechten

 

Elke graad heeft technieken en leg nadruk op basis principes. de indeling is als volgt

 

Basis Technieken Kunst des Fechtens

De 17 basis technieken zijn dik gedrukt de overige zijn de volgens ons essentieel aanvullingen of variaties

 

Basis Graad 1: Basis houdingen en bewegingen. 

1   De 4 Leger/ hut / hoedde (basis houdingen/ posities) 

2   De 3 basis slagen 

3   Anzetsen

4   Absetsen

5   Zwei Hengen

6   Drei wunder

7 Nachreisen

 

Basis Graad 2: Werken vanuit een binding / initiatief behouden

8  fuhlen

9 Sprechfenster  

10  Winden 

11   Mutieren

12   Duplieren

13 Ausser abnehmen

14 Zucken

15 Abnehmen

16 Schnappen

17 Durchwechselen

 

Basis Graad3:  meesterslagen / initiatief nemen

18 Zohrnhau

19 Krumphau

20 Zwerchhau

21 Schielhau

22 Scheitelhauw

23 4 Verzetsen

24 Uberlaufen

25 Schrankhut, Nebenhut, Langenort

26 Das Redel 

28 Fehler

29 Wechselhau

 

Basis Graad 4 Worstelen binnen het zwaardvechten

28 Zufechten

29 2 Durchlaufen

30 4 Ringen am Schwert 

31 Henden trucken

32 Abschneiden

33 Kron (hut)

34 Verkehrer

35 (2) Schwert nehmen

36 Halbschwert 

 

Daarnaast zijn er nog zaken als:

 

  • indeling en benaming van delen van het zwaard
  • indeling en benaming van doelen / openingen tegenstander
  • Benamingen voor tijd/ momentum
  • Benamingen voor afstanden in het gevecht
  • verschillende slagtechnieken
  • houding en voetenwerk.